Texas fjärde utställning!!

I helgen var det den stora internationella utställningen i Piteå och självklart var jag där med Texas! Vädret var väldigt växlande vilket har gjort att jag nu insett att det är bara att köpa ett utställningstält...sagt och gjort! Det blev ett rött, mindre lättviktstält som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan. Det är 3x2 meter så det borde ju fungera att ha om man vill ha tält när man står på loppis eller något också. Men tillbaka till utställningen i helgen; Carina och Pekka var också där för att ställa Beyonce, så Texas fick träffa "kennel-mamma" och "kennel-pappa" för första gången sedan vi hämtade honom! Det var ju även första gången jag träffade dom sedan jag hämtade Texas så det var roligt!

Texas uppförde sig riktigt bra i ringen tycker jag och han har även börjat bli bra på att stå stilla nu också! Jag tränar väl inte på att stå stilla så överdrivet mycket, men någon gång då och då vid lämpligt tillfälle. Något jag däremot måste träna mer på det är att känna igenom kroppen och framförallt munnen. Han vill inte direkt springa undan när domaren ska kolla på han men han undrar som vad tusan det är den där människan håller på med när den tar över hela hans kropp också sen ska den börja gräva i munnen, haha. Han är lite spänd och lite nyfiken på vad domaren håller på med så han står inte stilla utan ska lukta och kolla på domarens händer hela tiden, men det ska vi träna på! Texas plockade i alla fall hem både HP och BIR med väldigt bra kritik:

"6 månader gammal, snygg, välproportionerlig, bra huvud, gott uttryck, utmärkt temperament och kropp, prima hals och överlinje, bra päls och färg, bra överlinje, snygga rörelser från alla sidor"

Däremot måste jag säga att jag tycker att finalen var en stor besvikelse. Dom ropade in ALLA BIR-valpar från dagen samtidigt (~20-25 st) och vi fick springa runt i inte ens fullt en ring och sedan gick han bara förbi dom flesta hundarna och tittade inte ens närmare. Det var ganska uppenbart vilka hundar han dömer normalt, typ 95% av dom som gick vidare var terrier. Texas är ju då inte terrier plus att tollare är en väldigt liten ras som domaren antagligen inte visste så mycket om så det känns lite som att vi var chanslösa redan innan vi ens kommit in i ringen. Sedan var inte Texas fokus på topp, han var väldigt trött och då blir han väldigt okoncentrerad och grinig så han fick för sig att "nu ska jag göra ett damp-ryck här i ringen" när vi sprang in och det är ju knappast till vår fördel. Men men, det är ju inte finalringen som räknas egentligen utan det är certen! Och cert ska vi börja plocka sen i oktober, haha! Men det känns ändå lite surt då man betalat 250:- i anmälningsavgift också kan dom inte ens ha en ordentlig final.

Nästa utställning blir kanske 4-5 augusti i överkalix, men annars är det en 11e augusti i Boden som jag garanterat ska på! Det är en 18e augusti i Boden också men det är samma domare som det var på Texas andra utställning så jag vet inte om jag är så sugen på den. Men vi får väl se hur det blir! :)
2012-07-16 @ 14:38:40 Texas Permalink


Kommentarer
Postat av: Amanda V

Jag ska till överkalix och ställa en av pappas lagottosar, deras tikvalp Adele :)

Vi åker dit med husbil den 3de och ställer den 4de!



Jag var på utställningen i sjulnäs också, men sökte mig aldrig till tollarringen (vilket jag inser var dumt nu i efterhand!). Så om du åker till överkalix och ställer så ses jag gärna! :D

2012-07-16 @ 17:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow Mitt liv som Hannah